Kisah ku bergelar PRAMUGARA

Memang ini adalah impian aku dari umur 17 tahun lagi sejak-sejak terpengaruh dengan cerita AWAN DANIA. Thanks kepada scha alyahya sebab berjaya bawa watak sebagai pramugari dengan jayanya sampaikan aku terpengaruh nak jadi one of the cabin crew jugak.

Bagi aku to be cabin crew is 'WOW' Gila tak nak jadi crew, pakai baju smart jalan tarik beg dengan gaya catwalk ala2 next top model. Siapa tak nak Bracfast dekat MALAYSIA, lunch dekat AUSTRALIA dinner dekat DARWIN. Kalau night stop(tidur dekat tempat transit) pulak dapat tidur dekat hotel yang disediakan by company and shopping(pakai duit sendiri lah yer). Kalau dapat night stop PARIS contohnya, mau aku tawaf eiffel tower 3-4 kali haha and the most important is nak bagitau its FOR FREE. You holiday while you are working. Kerja mana yang boleh dapat macam ni uolz. 

Nak tahu tak berapa Gaji cabin crew ni haaa mesti semua nak tahu kan. Based on kawan-kawan aku yang bekerja sebagai cabin crew ni. Gaji basic memang rendah . Yang membuatkan gaji kerjaya ni tinggi ialah elaun penerbangan. Lagi kerap kau fly lagi banyak kau dapat. Umpama what you give you get back lah. Secara kasar sebulan mereka boleh dapat range gaji antara RM2900 sehingga RM5000.
So berapa 'lumayan' yang akan di bank in kan dalam account bank uolz every month. hehe Okay enough for that.


Impian aku bukanlah sekadar impian tapi aku berjaya menjawat jawatan sebagai PRAMUGARA di salah sebuah syarikat. Jeng jeng jeng Rasa-rasa company manalah yang buta employ aku sebagai dorang punya cabin crew ni. HAHA 


Kisah bermula lepas aku menamatkan pelajaran aku dekat college and masa tu tengah practical yang berbaki 2 minggu lagi sebelum habis. Masa tu kelam kabut la abam nak mencari kerja kononnya tak nak menganggur lepas habis belajar maka aku sent lah resume dekat semua syarikat penerbangan, tak kiralah syarikat negara mana semua aku cuba nasib kot kot satu melekat ke.

Awal Januay 2015 aku dapat satu call dari sebuah syarikat ni untuk datang temuduga and YES ! i got the job. Alhamdullilah. rezeki aku dapat keje lepas habis practical and kerja yang aku minat sangat2 which is pramugara.

Ok, sebelum mula bekerja aku kena attend training dulu. Masa ni dorang brief pasal company background, term and condition, benefit and salary, job description and so on. Aku pon layankan jelah walaupon agak mengantuk HEHE clas yang aku paling suka is cabin familiarization and announcement, full mark okay !

The first day aku SNY (supernumerary) a.k.a On Job Training lah kiranya, aku bekerja dengan sorang senior steward, Nasriq and sorang captain which is capt. Milan. Both of them were so nice to me. First day dah rasa sangat selesa bekerja. Takde istilah buli2 ke, sombong apatah lagi. 1st trip Kuala Lumpur - Singapore - Kuala Lumpur. Bayangkan 1st trip dah pergi international fuh hebat aku ni. Routine dalam cabin semasa passenger(pax) onboard macam biasalah greet passenger, show them the seat number, prepared food and beverage, headphones, blanket and tak lupa pillow untuk keselesaan mereka.

Bila dah depart first things yang aku akan buat is make an welcoming announcement. Bunyik nya macam ni... "Good Morning ladies and gentlemen welcome abroad (nama company), For those who have previously travel with is we are please to serve you again. I am your cabin crew FAEEZY along with captain MILAN will be with you during this journey bla bla bla".....Macam tu lah ayatnya.

Next bagi pax headphone and blanket kalau dorang nak. So iolz jadi model headphone and blanket catwalk lah dekat aisle cabin dari hujung ke hujung sambil ukir lah sedikit senyuman tanda peramah katanya sambil terhuyu-hayang.

Third things tibalah masanya prepared for meal kalau ada lah. Usually kalau pergi KUL-SIN mesti dapat light meals so aku akan bagi setiap pax diikuti dengan hot drink. Hanya hot drink disediakan on board selain mineral water okay. So tiap kali mulut ni akan bertanya kepada pax, "Do you want any hot drink sir, Coffee, tea or Hot chocolate?" dah amek order kena pulak bancuh and serve dekat dorang. Agak PENAT disitu haha.

Dan kini tibalah masanya yang aku nantikan pada setiap kali trip, melepak dekat galley(its pantry tempat letak makan and air, senang cakap kitchen lah)  and melantak sambil buatkan coffee untuk captain. Masa ni la nak kemas galley yg dah macam apa tuh. Kerja aku tak berhenti disini, setiap 20 minit aku kena check cabin and kutip sampah, kot2 pax nak request apa-apa kan. Saya menjalankan tugas dengan ikhlas dan amanah ghetuuu. Tak curi tulang okay !

Tapi benda yang tak bestnya, 3 hari pertama kerja, aku muntah dan pening teruk masa onboard. Baru tahu aku ade motion sickness which is pening bila kenderaan bergerak. Dah lah dalam tu kau kena bawak tray serve pax meal dengan hot drink. Korang bayangkan macam mana aku berjalan sambil terhuyung hayang. Senior-senior banyak membantu bagi tips untuk tak pening and muntah masa cruise. After that i managed to performed my duties well.

Sebelum tu moh ler kita reveal company mana aku kerja ni.Its AEROLINE ! Dengan tagline "The Convenient way to fly"
Ok fine aku bagi korang ketawa puas-puas. Aku tau aku ni feeling2 fly kan tapi takpe lah gain experience dekat sini is really helpful for those who wish to be a crew. Kerja sama je mcm dalam kapal terbang yang beza cuma compay ni kat darat lah obviously haha.

Iolz sambung cerita okay.Dalam satu trip kami akan berheti dekat RnR. Kalau dari KL to SIN kami stop dekat RnR PAGOH selama 20 minit untuk penumpang berhenti makan begitu juga para-para crew. Sebelum meneruskan perjalanan apa yang traineer aku selalu ingatkan buat head count betul2 if let say ade pax tertinggal masak lah kau kena carut dengan control tower(department yang jaga pergerakan bus and safety.

Setelah sampai dekat imigresen MALAYSIA semua pax kena turun dan melalui beberapa procedure begitu juga di imigresen SINGAPORE. Destinasi kami di HARBOUR FRONT CENTRE SINGAPORE dimana ticket office kami untuk cawangan SIN lah. Sinilah tempat nak drop and pickup pax.


Lepas semua pax dah disembark coach kami pon bergerak lah ke resort yang berhadapan pantai okay. curlassssss ke idok? tapi tak ingat apa nama resort tu hmmmm.Aeroline provide bilik dekat resort ni utk crew rehat2 camtu. My last duty is to clean the cabin, buang lah segala benda yang kotor,jijik,najis dan sebagainya yang ditinggalkan oleh pax. TERIMA KASIH pax ! Paling jijik aku penah pegang tisu yang ade air liur ke kahak mcm tu. euwww ! Korang ingat kami cleaner ke? cuba jangan jadi pengotor and one more thing aku penah handle trip ni semua  mat salleh tau and dorang bawak beer. Kesudahnya aku lah yang kena buang tin engkau kan.  

Lepas semua settle.. Kami ade masa 4 to 6 hours untuk layover SINGAPORE. Selalunya aku pi makan pastu tidoq ja. Letih kot. Return trip dalam pukul 4pm (waktu tempatan) pulak macam  biasa, routine yg sama aku buat masa dekat KL tadi. hmmm tu je lah yang mampu aku kongsikan pengalaman aku kerja sebagai PRAMUGARA BUS.

Jadi pada sesiapa yang berkeinginan untuk menjadi krew kabin tapi tak lepas standard untuk syarikat penerbangan, aku suggest untuk korang cuba apply dekat sini. Apa yang aku belajar kat situ;-

1) Gain experience and knowledge in interacting with people. Dekat sini banyak aku belajar untuk berkomunikasi dengan warga asing especially trip to singapore. Boleh tajamkan skill bertutur dalam bahasa inggeris jugak.

2) Time management. When it comes to customer, punctuality sangat penting. Aku tak boleh lambat seminit pun untuk reporting. Kena susun masa tidur sebab masa memang sangat limit. Bangun awal pagi dan balik lewat malam.

3) Pengalaman keluar negara. 1st time aku jejak kaki ke singapore. Kita boleh belajar budaya , peraturan dan suasana yang berbeza. Pengalaman yang sangat bermakna.

4) Networking. Aku dapat kenal dengan ramai orang. Pelbagai jenis background, perangai dan kehendak. Dekat sini sabar yang tinggi sangat2 diperlukan.

My trainer masa dekat aeroline tu bekas pramugari Malaysia Airlines and dia cakap actually kerja kita sama je yang membezakan adalah dekat udara dan dekat darat je. hehe

Aku tak bertahan lama dekat situ actually sebab dapat offer lain yang lagi bagus and time  tu rasa macam nak sambung belajar katanya. Lagipun tak larat bhai. kalau siapa yang nak jadi cabin crew ni kena bagi sepenuh jiwa dan raga untuk kerjaya ni. Sebab apa ? Macam yang aku cerita dekat atas tadi, Time management. Ok klu trip aku pukul 9 from KL to SIN ak kena ada dekat HQ 2 jam awal which is pukul 6am. ak pulak stay dekat umah kakak aku dekat KL so kena bangun pukul 4am untuk siap and kena ada dekat HQ before 6am. Tapi mesti engkorang rasa ok kan. normal lah Cabin crew keje memang macam tu keje awal pagi. Tapi korang tau tak yang aku sampai KL dari singapore pukul berapa? 12midnite ok. tuptap sampai rumah pukul 1 terus tido and esok kol 4 nak bangun balik utk pergi kerja. so abam nak adik2 kira berapa jam abam tido pada malam tu? haha jawapannya 3 JAM SAHAJA. hmm nak dijadikan cerita satu hari tu aku hampir accident masa OTW pergi keje sebab ngantuk. Alhamdullilah takda apa-apa.

So nak keje boleh, better cari rumah yang dekat2 sebab once jadi cabin crew masa you sangat- sangat lah berharga. But now in dah move to the Airline industry.  ! haa tunggu my next entry okay untuk cerita pasal kerja baru yang sgt best ni !











P/S : This double decker Coach provide business class seat, seat boleh recline or adjust, ade LCD infotainment(macam2 cerita and lagu ada), attach with toilet(for lite use only), lower deck ade lounge yang selesa tapi takde entertaiment, Aircond sejuk, and sangat selesa. Crew and pilot sangat professional dalam menjalankan tugas. Jadi marilah gunakan perkhidmatan AEROLINE. (promote)
Nak tahu lebih informasi mengenai Coach ni sila layari wwww.aeroline.com.my untuk mengetahui destinasi and service yang ditawarkan.


Follow :

Twitter @faeezyramdem
Instagram @iamfaeezy

























Comments

  1. Need to know. Ape benefit sepajang keje di aeroline.cos i pun de dpat offer interview as a cabin crew

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. U nak tnya klu nk hntar resume kna tunggu ad iv dlu ke hantar je nnti diorg tgok

    ReplyDelete
  4. Hi. Just sent je email dekat hr. Lagi bagus kalau u call hr terus then tanya pasal job vacancy.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kerja Shift VS Office Hours

Welcome ladies & Gentlemen We are Ready For Take Off